Choroba Parkinsona – znaczenie rehabilitacji w leczeniu pacjentów

W schorzeniu Parkinsona dochodzi do stopniowej utraty zdolności do samodzielnego wykonywania codziennych czynności przez pacjentów na skutek zaburzenia pracy układu nerwowego i ruchowego. Aby spowolnić postęp choroby, duże znaczenie ma odpowiednia rehabilitacja.

Dlaczego rehabilitacja w chorobie Parkinsona ma duże znaczenie?

Podstawą leczenia choroby Parkinsona są odpowiednio dobrane leki, natomiast dodatkowym wsparciem jest wtedy rehabilitacja, czyli różnego rodzaju postępowanie mające na celu poprawę sprawności chorego i utrzymanie jej na właściwym poziomie przez długi czas.

Rehabilitacja w chorobie Parkinsona spełnia zróżnicowane funkcje, między innymi:

• wykazuje działanie neuroprotekcyjne, czyli pomaga w ochronie układu nerwowego
  • pozwala pacjentom na łatwiejsze wykonywanie codziennych czynności
  • redukuje zapotrzebowanie na leki stosowane w chorobie Parkinsona
  • zapewnia lepszą kondycję na długi czas
  • zmniejsza ryzyko szybkiego postępowania choroby
  • redukują ryzyko poważnych urazów, na przykład na skutek upadku

Te zalety powodują, że rehabilitacja w chorobie Parkinsona polecana jest u każdego chorego, zarówno na początkowych, jak i zaawansowanych etapach tej dolegliwości.

Sposoby rehabilitacji stosowane u osób z chorobą Parkinsona

W chorobie Parkinsona stosowane są różne rodzaje technik rehabilitacyjnych, które również mogą być dobrane odpowiednio do potrzeb pacjenta i jego stanu. To powoduje, że rehabilitacja pozwala wtedy też na uzyskanie tak dobrych efektów u chorych.

Rehabilitacja w chorobie Parkinsona może polegać między innymi na stosowaniu poniższych metod:

• metody neurorozwojowe, do których zaliczane są głównie NDT Bobath czy PNF
  • rehabilitacja z wykorzystaniem metod fizjoterapeutycznych jak masaże, stosowanie prądów, niskich temperatur
  • odpowiednie ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia wspierające utrzymanie równowagi
  • ćwiczenia poprawiające chód, na przykład obejmujące nordic walking

Oczywiście, są to tylko wybrane metody, jakie stosowane są w przebiegu choroby Parkinsona, ponieważ istnieje również możliwość zastosowania innych, które pozwolą na uzyskanie bardzo dobrych efektów.

Często również metody te łączone są ze sobą, ponieważ pozwalają one wtedy na zapewnienie wszechstronnego wsparcia dla osoby chorej.

Rehabilitacja w chorobie Parkinsona – jak z niej skorzystać?

Obecnie z rehabilitacji w chorobie Parkinsona można skorzystać na kilka sposobów. Jakie z nich powalają na uzyskanie najlepszych wyników?

Rehabilitacja w specjalistycznych ośrodkach

Najczęściej z rehabilitacji w chorobie Parkinsona można skorzystać w specjalistycznych ośrodkach zajmujących się rehabilitacją, które prowadzą również usługi w ramach rehabilitacji osób z chorobami układu nerwowego.

Ze wsparcia można skorzystać w ramach NFZ, jednak również dostępne są ośrodki działające prywatnie, w których do wyboru jest szersza gama dostępnych zabiegów nakierowanych na potrzeby osób z chorobą Parkinsona.

Turnusy rehabilitacyjne

Bardzo dobrym wyborem będą również turnusy rehabilitacyjne przeznaczone dla osób z chorobą Parkinsona. Można wtedy skorzystać z pełnego wsparcia rehabilitantów oraz innych specjalistów, by zapewnić chorej osobie kompleksową pomoc.

Z tego typu turnusów można skorzystać między innymi w Instytucie Boczarska, który działa w Oświęcimiu. Dokładna oferta znajduje się na stronie: https://instytutboczarska.pl/rehabilitacja-w-chorobie-parkinsona/.

Rehabilitacja w warunkach domowych

Można również prowadzić rehabilitację osób z chorobą Parkinsona w warunkach domowych. W tym przypadku może być ona prowadzona przez specjalistów, ale również mogą wykonywać ją bliscy czy opiekunowie.