Dermatolog

Czym zajmuje się dermatolog?

Dermatolog to lekarz specjalista, który zajmuje się diagnozowaniem, leczeniem, ale i profilaktyką chorób skóry, włosów i paznokci. Do poradni dermatologicznej powinny się zgłosić te osoby, które zauważyły u siebie zmiany skórne, przebarwienia czy ich znamiona nieco się zmieniły.

Co to jest dermatologia?

Dermatologia to jeden z działów medycyny, które są skoncentrowane na chorobach skórnych, a także i badaniach struktury oraz funkcji skóry. Niezwykle często dermatolodzy zajmują się również tworzeniem kosmetyków – przede wszystkim tych leczniczych do codziennych pielęgnacji, takich jak kosmetyki apteczne czy dermokosmetyki. Co ważne, z dermatologią ściśle są związane takie specjalizacje jak medycyna estetyczna, kosmetologia, wenerologia czy dermatochirurgia.

Kim jest dermatolog?

Dermatolog to lekarz specjalista zajmujący się diagnostyką, leczeniem, ale i profilaktyką chorób skóry, włosów i paznokci. Tacy lekarze często zajmują się również ogólnoustrojowymi schorzeniami, których objawy pojawiają się na skórze. Taka osoba musi ukończyć studia medyczne i staż, a także przystąpić do specjalizacji z zakresu dermatologii i wenerologii. Nauka trwa dodatkowe 5 lat i składają się na nią liczne zajęcia teoretyczne i praktyczne, a także staże na oddziałach szpitalnych – dermatologicznym, chorób zakaźnych czy alergologicznych.

Czym zajmuje się specjalista dermatolog?

Dermatolog zajmuje się wszelkimi problemami oraz dolegliwościami skórnymi, do których należą:

• trądzik – pospolity, młodzieńczy, różowaty;
  • choroby zakaźne – grzybica, brodawki, świerzb;
  • łupież;
  • łuszczyca,
  • AZS – atopowe zapalenie skóry;
  • odmrożenia;
  • oparzenia;
  • łysienie;
  • pogorszenie stanu włosów i paznokci.

Taki specjalista często współpracuje również z innymi lekarzami, na przykład takimi jak internista, chirurg czy onkolog – czasami jest to konieczne do prawidłowej diagnozy i odpowiedniego leczenia. Miejscem pracy takiego specjalisty może być oddział szpitala, poradnia lub prywatny gabinet. Tacy lekarze mogą też pracować w laboratoriach, gdzie mogą badać lub tworzyć kosmetyki.

Kiedy należy udać się do dermatologa?

Wizytę u specjalisty tego typu zaleca się osobą, które zauważą:

• zmiany skórne (pryszcze, zaskórniki, krostki, pęcherze, nadżerki);
  • gorszy stan skóry (nadwrażliwość, nadmierne przesuszenie);
  • tłuszczenie się naskórka;
  • nadmierny łojotok;
  • szybkie przetłuszczanie się włosów i łupież;
  • nadmierne wypadanie włosów;
  • nowe znamiona i brodawki;
  • zmiany w obrębie znamion i brodawek;
  • świąd skóry;
  • gorszy stan paznokci;
  • zmiana wyglądu paznokci.

Regularnie dermatologa powinny odwiedzać osoby z przewlekłymi chorobami skóry, takimi jak trądzik, AZS czy łuszczyca. Dzięki temu specjalista może kontrolować te choroby i zmieniać sposób leczenia w zależności od potrzeb pacjenta. Kontrolować należy także znamiona, ponieważ niektóre z nich mogą przekształcić się w nowotwory.

Przebieg wizyty u dermatologa

Wizyta u dermatologa składa się z dwóch części. Lekarz najpierw przeprowadza wywiad, podczas którego chce się dowiedzieć jaka jest przyczyna wizyty pacjenta, jakie ma objawy, kiedy pojawiły się pierwsze niepokojące zmiany i czy pacjent na coś choruje lub stosuje regularnie jakieś leki. Następnie specjalista zabiera się za badanie, czyli oglądanie skóry, włosów, paznokci i błon śluzowych. Wykonuje również badanie dermatoskopem (to urządzenie, które doświetla i znakomicie powiększa wszelkie znamiona, wykwity itd., dzięki czemu lekarz może dobrze im się przyjrzeć. Jeśli to koniecznie, specjalista pod koniec wizyty wystawia skierowanie na badanie czy testy laboratoryjne.