Endokrynolog - czym się zajmuje i jakie są sygnały, by się do niego zapisać?

Lekarz endokrynolog – objawy, z którymi warto się do niego udać

Endokrynolog w swojej praktyce skupia się na schorzeniach dotyczących układu hormonalnego człowieka. Kiedy należy się z nim skonsultować?

Schorzenia gruczołów wydzielających hormony bardzo często nie dają specyficznych objawów. Mogą być one mylone z innymi dolegliwościami, a wtedy czas otrzymania prawidłowej diagnozy znacznie się wydłuża.  Warto pójść na wizytę do endokrynologa. Czym dokładnie zajmuje się ten specjalista? Kiedy warto się do niego udać?

Jakimi narządami ciała zajmuje się endokrynolog?

Lekarz endokrynolog prowadzi diagnostykę i leczenie w przypadku dolegliwości układu wewnątrzwydzielniczego, inaczej hormonalnego. Hormony w ciele człowieka są produkowane przez różne gruczoły. Gdy dochodzi do zaburzenia ich funkcji, wtedy mogą one wywoływać niespecyficzne objawy.

Endokrynologia zajmuje się takimi narządami jak:

• tarczyca
  • jajniki
  • jądra
  • podwzgórze
  • przysadka mózgowa
  • nadnercza
  • trzustka

Powyższe narządy pełnią bardzo ważną funkcję w działaniu całego ciała człowieka. Sterują one wieloma procesami, innymi narządami, dlatego wszelkie zaburzenia w ich pracy przekładają się na ogólne samopoczucie, a nawet mogą prowadzić do poważnych dolegliwości i śmierci.

Kiedy warto udać się do endokrynologa?

Specjalista jak endokrynolog może pomóc pacjentowi wtedy, gdy ten doświadcza dolegliwości, które mogą być z pozoru wiązane ze zwykłym przemęczeniem, stresem czy też wynikiem nieprawidłowej diety. W rzeczywistości jednak mogą być one wywołane przez niewłaściwe poziomy hormonów – ich niedobór albo nadmiar.

Objawy wskazujące na choroby endokrynologiczne:

• nadmierne przemęczenie, senność
  • pobudzenie, agresywność
  • zmienność nastroju
  • zaburzenia koncentracji, zapamiętywania
  • przybieranie na wadze lub tracenie wagi
  • łysienie – nadmierne wypadanie włosów
  • nadmierny wzrost włosów na ciele
  • spadek libido
  • zaburzenia miesiączkowania
  • niepłodność
  • trądzik, łojotok
  • nadmierna suchość skóry łokci, kolan
  • uczucie ciągłego zimna

Jak wygląda wizyta u lekarza endokrynologa?

Do lekarza specjalizującego się w endokrynologii można zapisać się na NFZ lub prywatnie. Wizyta prywatna najczęściej może odbyć się znacznie szybciej niż na NZF, dlatego decyduje się na nią wielu pacjentów. Wizyta u lekarza endokrynologa rozpoczyna się od wywiadu z pacjentem. Specjalista pyta wtedy o doświadczane przez niego objawy, inne schorzenia, obciążenie rodzinne, a także o przyjmowane leki. Następnie może on wykonać badania. Podstawowym badaniem jest USG, które pozwala na sprawdzenie stanu narządów wydzielniczych, na przykład tarczycy, nadnerczy, jajników.

Dodatkowo diagnostyka endokrynologiczna polega na przeprowadzeniu badań hormonów i innych czynników z krwi. Na tej podstawie można ocenić zakres ewentualnych nieprawidłowości i wskazać na ich przyczynę. Leczenie schorzeń układu hormonalnego zależne jest od ich przyczyny. W większości przypadków prowadzona jest farmakoterapia, ale zdarza się również, że konieczne stają się zabiegi, na przykład usunięcie guza na narządzie lub całego narządu, na przykład tarczycy.

One thought on “Lekarz endokrynolog – objawy, z którymi warto się do niego udać

1. Sama miałam spore problemy z cerą oraz wypadały mi włosy. Na początku tłumaczylam to sobie stresem, potem jednak zaczeły się u mnie problemy z miesiączką. Powiedzialam to mojej doktor rodzinnej i ta skierowała mnie na badanie tarczycy, wyszly nieprawidłowości.
    Zapisałam sie do endokrynologa i okazało sie, ze mam nadczynność!