+123 456 4444
Sposoby na przeziębienie i grypę - ciepłe, warstwowe ubrania oraz akcesoria

Domowe sposoby na poprawę odporności

Jesień i zima w Polsce to czas, kiedy wiele osób boryka się z różnymi infekcjami, grypą lub przeziębieniem. Istnieje wiele sposobów na to, by poprawić swoją odporność. Co wprowadzić do swojego jadłospisu, czym uzupełnić apteczkę i jak się ubierać, by rzadziej chorować? 

Kiszonki, czyli polskie superfood

Kiszone warzywa i owoce to prawdziwa bomba kaloryczna. Są bogate w witaminę C, E, B i K, a także wiele innych minerałów i mikroelementów: kwas mlekowy, sole mineralne i związki siarki. Kiszonki można jeść na surowo – tzn prosto ze słoika czy innego opakowania lub przygotować z nich np. zupę (kapuśniak, kwaśnicę lub ogórkową). Coraz większą popularnością cieszą się także soki z kiszonek: kapusty lub buraka. Można je spożywać samodzielnie, rozcieńczyć wodą lub dodać do nich inne warzywa lub owoce, a całość zmiksować lub zblendować. Powstałym koktajlem lub smoothie warto poczęstować całą rodzinę. 

Suplementy diety

Rynek suplementów diety i leków OTC w Polsce niezwykle dynamicznie się rozwija. W aptekach i na półkach supermarketów można dostać suplement praktycznie na każdy niedobór. Nie inaczej jest w przypadku specyfików na poprawę odporności. Wybierać można pomiędzy postacią tabletek, kropli, syropów i wielu innych. Składniki takich suplementów to z reguły pochodzące z natury ekstrakty roślinne lub komponenty odzwierzęce, np. z wątroby rekina lub z aceroli. Suplementy można bezpiecznie zażywać przez długi czas, są dobrze przyswajane przez organizm, nie powodują skutków ubocznych. 

Rozgrzewające herbatki i ziołowe napary

Już nasze prababcie i babcie korzystały z prozdrowotnych właściwości niektórych roślin i ziół. Co zaparzyć, gdy łapie nas przeziębienie lub grypa? Można sięgnąć np. po czarną herbatę z cytryną i dziką różą. Inne smaki, które warto przetestować na swoim podniebieniu, to imbir, lipa, czarny bez, tymianek oraz rumianek. W rozgrzewających herbatkach stosuje się także czosnek, mleczko pszczele, liść babki lancetowatej, kwiatostan lipy, liść podbiału pospolitego, kwiat nagietka lekarskiego, korę wierzby. Komponenty te można kupić osobno lub jako gotową mieszankę, gotową do zaparzania i picia. 

Kompresy i termofor

Doskonałym sposobem na rozgrzanie się i wsparciem w przeziębieniu lub grypie jest stosowanie termoforu lub gorących kompresów. Najprostszym sposobem, by przygotować taki okład, jest przelanie gorącej wody do szklanej butelki i przyłożenie go np. do klatki piersiowej. Zagrzać można się także od środka – ziołową herbatą, która opisujemy powyżej lub rosołem. Inny patent na bolące gardło i chrypkę był stosowany już przez nasze prababcie i babcie. Należy zmiażdżyć liście kapusty, a następnie przyłożyć je do szyi i owinąć szalikiem, a po 20 minutach dokładnie spłukać. 

Naturalne tkaniny i warstwy

W sezonie jesienno-zimowym, by zapobiec przeziębieniu oraz grypie, warto ubierać się mądrze, na cebulkę, w ubrania z naturalnych materiałów oraz tkanin. Mowa tutaj przede wszystkim o grubej bawełnie, wełnie, kaszmirze, moherze i innych gatunkach wełny. Wiele osób zimą marznie – najczęściej przyczyną tego stanu rzeczy są składy ubrań i akcesoriów, które noszą. Zalecamy czapki czy szaliki z akrylu lub poliestru zamienić na wełniane lub z wełny z domieszką innego materiału, by były komfortowe w noszeniu – to prosty przepis na modny wygląd i niespotykany komfort termiczny. Niezwykle istotne zimą jest także noszenie obuwia z odpowiednią, grubą podeszwą, a także ocieplanego w środku. To także pozwoli uniknąć przeziębienia lub grypy i odpowiednio zabezpieczy przed chłodem. 

 

3 thoughts on “Domowe sposoby na poprawę odporności

  1. Dobrze jest budować odporność dziecka naturalnymi metodami. Syropki z aptek to prawdziwy dramat jeżeli chodzi o składy. Przerażające jest to, że rodzice, którzy chcą dla swych dzieci jak najlepiej podają im to nie mając świadomości jak bardzo obciążają wątrobę faszerując je tą chemią.
    Jesli już chciałabyś wprowadzić jakieś leki, dobrze jest skonsultować się z lekarzem.

  2. Ja podaję witaminę d3, kiszonki z ogorkow i burakow, herbatę rumiankowa z miodem, jogurt naturalny plus żurawina i siemię lniane i włączyłam też olejek tymiankowy do nawilżacza powietrza no i oczywiście codzienna porcja owoców i warzyw.

Dodaj komentarz